Gerincjóga

A Gerincjóga olyan mozgásrendszer, amely a jóga és a mozgásterápiák speciális testhelyzeteit használja a fizikai test és az idegrendszer egészségének helyreállítására biztonságos, az anatómiai alapmozgásokra épülő gyakorlatsorokkal. Elsődleges szerepe a megelőzés, az egészségmegőrzés, de mozgásterápiaként a teljes fizikumot szisztematikusan fejleszti, kiegészíti és hatékonyan támogatja az egyéni gyógyító eljárásokat.

A gerincjóga-gyakorlatok során hangsúlyozottan foglalkozunk a gerinccel, a helyes tartás és helyes légzés tudatosításával. A cél a test és lélek harmonikus egységének megteremtése.

A jógaászanák anatómiai és energetikai szempontból is „tökéletes“ testtartások: helyes gyakorlásuk kiegyensúlyozza az izomrendszert és az elmét, valamint támogatja a szervezet saját gyógyító folyamatait, így harmonizálja a hormonális háztartást, a keringést és az energetikai folyamatokat is.

A gerincjóga élettani hatásai:

A merev gerinc gátolja az idegi impulzusok áramlását az agy és a test között mindkét irányban. A stressz következtében a légzés felszínessé válik, a szívverés gyorsul, nyugtalan állapot jön létre. A gerincjóga megtanít arra, hogyan bírjuk rá az idegrendszert a pihenésre. A gyakorlás közvetlenül a stressz okozta biológiai, biofizikai válaszokat befolyásolja. A gyakorlatok során a mozdulatok pontosításával, a légzés finomításával és mélyítésével, a figyelem vezetésével befolyásoljuk az idegrendszer működését, normalizáljuk a pulzusszámot. Fizikai szinten tehát lassul a légzés, normalizálódik a szívverés, csökken az izomtónus. Ezek következtében a szervezet meg tud pihenni, energiát tud fordítani az immunrendszer működésére, a regeneráló folyamatok beindítására.

A gerincjóga fontosabb hatásai:

  • az izmok erősítése, nyújtása
  • a testtudat fejlesztése
  • a feszültség oldása az izmokban
  • az ízületi mozgástartomány növelése
  • a helyes testtartás tudatosítása
  • a helyes légzés begyakorlása
  • az ellazulásra való képesség javítása
  • a figyelem irányításának fejlesztése
  • a vérkeringés normalizálása
  • az anyagcsere-folyamatok javítása
  • az immunrendszer aktivitása
  • az energetikai állapot javítása

Amellett, hogy a jóga eredeti célja a tudat fejlesztése, a szellemi út legmagasabb síkjainak bejárása és a megvilágosodás elérése, eszköztára sok más célra is felhasználható. A gerincjóga a testi és pszichés problémák kezelésének egyik módszere.

A csigolyák között kilépő idegek minden szerv területére, a mirigyekre, és végtagokra is kifutnak. A gerinc helyzete nem csak befolyásolja, hanem tükrözi is a szervezet egészségi állapotát. Amikor a gerincet mozgatjuk, lazítjuk, és serkentjük az idegeket, elektromos áramot és belső energiát gerjesztünk, amely a gyakorlatok végrehajtásával még intenzívebben folyik. Így a gerinc és az agy egészsége nagymértékben erősödik, a blokkolt energiák felszabadulnak.

A gerincvelő a testben áramló energiák egyik fő útvonala. A gerinc lazasága és megfelelő illeszkedése a vállhoz illetve a csípőhöz fontos ahhoz, hogy a belső szervek működése zavartalan, és az energiaáramlás útja akadálytalan legyen. Minél lazább a gerinc, annál zavartalanabb az áramlás.

A gerincjóga gyakorlatainak célja részben a fizikai test egészségének javítása, helyreállítása. A helyes testtartás, és ezzel együtt a helyes légzés hozzájárul a mozgásszervi problémák gyógyításához, továbbá az energetikai folyamatok stabilizálásához, a mentális és érzelmi egyensúly megteremtéséhez.

Jóga ászanák és hatásuk

Hegy póz

A hegytartás többek között tehermentesíti a gerincet, ugyanakkor erősíti a hátizmokat. Hatására csökken a gerinccsigolyákra, és a porckorongokra terhelődő nyomás. A törzs fordított helyzete által a lelassult anyagcserére is jótékonyan hat. Erősiti a karok illetve lábak idegeit és izmait. Tonizálja a gerinc idegeket, serkenti a keringést elsősorban a gerinc felső szakaszán.

A gyakorlást kizáró okok:

  • magas vérnyomás
  • szívkoszorúér betegség
  • sérv
  • béltuberkolózis
  • agyi érelmeszesedés
  • várandósság 3. hónapja utáni időszak
  • agyi érelmeszesedés
  • várandósság 3. hónapja utáni időszak

Fél gerinccsavaró póz

Egyidejűleg nyújtja a hátizmokat és a hasfalat az egyik oldalon, míg összehúzza az izmokat a másikon. Tonizálja a gerinc idegeket, rugalmassá teszi a hátizmokat, enyhíti a lumbágót és az izomgörcsöket, valamint csökkenti a meszes csőr kialakulását a szomszédos csigolyák között. Óvatos gyakorlása hatékony enyhébb porckorong előesés gyógyításában. Masszírozza a hasi szerveket, megszűnteti az emésztési panaszokat. Szabályozza az adrenalin- és epe kiválasztást.

Isiászra és porckorongsérvre jótékonyan hat, de csak óvatosan szabad végezni a gyakorlatot. Sérv vagy pajzsmirigy túlműködés esetén csak szakértő irányításával szabad gyakorolni.

gerincjoga-fel-gerinccsavaro-poz

A gyakorlást kizáró okok:

  • a várandósság második hónapja utáni időszak
  • gyomorfekély

Eke póz

Az eke állás erősíti a váll-, hát- és karizmokat, nyújtja a nyakat. A gyakorlat közben történő rekeszizommozgás masszírozza az összes belső szervet, aktiválja az emésztést, enyhíti a székrekedést és az emésztési zavarokat, élénkíti a lépet és a mellékvesét, elősegítve a hasnyálmirigy inzulintermelését, javítva a máj- és vesefunkciókat. Erősíti a hasizmokat, enyhíti a hátizom görcsöket, tonizálja a gerinc idegeket, javítja a szimpatikus idegrendszer működését. Szabályozza pajzsmirigy működését, mely egyensúlyban tartja a test anyagcsere szintjét. Serkenti a csecsemőmirigyet, ezzel erősíti az immunrendszert.

Az asztma, bronchitis, székrekedés, hepatitis kezelésére, valamint húgyvezeték rendellenességek és menstruációs problémák esetén javasolt.

A gyakorlást kizáró okok:

  • sérv
  • porckorongsérv
  • isiász
  • magas vérnyomás
  • súlyos hátprobléma
  • nyakizületi gyulladás

Teve póz

A teve póz a gerinc és a nyak hajlékonyságát javítja, segíti a helyes tartás kialakulását, lazítja a vállakat, enyhíti a hátfájást, a derékfájást. Jót tesz görnyedt hát és előrefordult váll esetén. A hátrahajlás fellazítja a csigolyákat, serkenti a gerinc idegeket, Serkenti a belek működését, jó hatással van az emésztésre, és az ivarrendszerre. Nyújtja a hasat, a beleket, enyhítve a székrekedésen.

Hátproblémák esetén szakértő mellett gyakorolható. Pajzsmirigy megnagyobbodás esetén óvatosan végezhető.

gerincjoga-teve-poz

Kobra póz

A kobra póz helyreigazítja a porckorongsérvet, megszűnteti ma hátfájást, megőrzi a hát hajlékonyságát és egészségét. Fokozza a háti keringést, tonizálja az idegeket, javítva az agy és a test közötti kommunikációt. Stimulálja a méhet és a petefészket, enyhíti a menstruációs és a nőgyógyászati rendellenességeket.

Megszűnteti a székrekedést, jó hatással van az emésztőszervekre, valamint a májra és a vesékre. Fenntartja a kortizon kiválasztást, szabályozza a pajzsmirigy működését. Nyújtja a gerincet, csökkenti a gerinc deréktáji szakaszának fájdalmait, javítja a belső szervek vérellátását. Jó hatású a deréktáji szakasz ízületi gyulladása esetén. Pajzsmirigy-túltengés esetén szakértő irányítása javasolt a gyakorlásához.

A gyakorlást kizáró okok:

  • gyomorfekély
  • sérv
  • béltuberkolózis

Hal póz

Hatásos minden hasi betegség esetén. Székrekedés megszűntetéséhez a gyakorlat végzése előtt igyunk meg 3 pohár vizet. Segít a gyulladt vagy vérző aranyéren is. Nagyon jó asztmára és bronchitis-re, mivel elősegíti a mély légzést, eloszlatja a hátban pangó vért, enyhítve a hátfájdalmat é s a nyakcsigolya gyulladást.

Szabályozza a pajzsmirigy működését, serkenti a csecsemőmirigyet. Nyújtja a medence területét, segít megelőzni és megszűntetni a szaporodási szervek betegségeit.

A hal póz erősíti a felső hátizmokat, ugyanakkor oldja a váll görcseit is. Nyújtja és erősíti a mell izmait, jótékonyan hat légúti problémák esetén.

gerincjoga-hal-poz

A gyakorlást kizáró okok:

  • szívproblémák
  • hátproblémák
  • gyomorfekély
  • sérv
  • várandósság
  • súlyos betegségek

Híd póz

A híd póz nyújtja a hátat, segíti a hátcsigolyák kilazulását, megelőzi a púpos hát kialakulását. Előnyösen hat az idegrendszerre, az emésztőrendszerre, légző rendszerre, a szív- és érrendszerre. Hat valamennyi hormon kiválasztására, és számos nőgyógyászati rendellenességen is enyhít. Erősíti és tonizálja az ágyéki területet és az Achilles-ínt.

A gyakorlást kizáró okok:

  • magas vérnyomás
  • szív problémák
  • gyomorfekély
  • gyenge csuklók

Fél gyertya póz

A fél gyertya- és a gyertya póz a mellkast az állhoz szorítva serkenti a pajzsmirigyet, kiegyensúlyozva a keringési-, emésztő-, szaporodási-, ideg- és belső elválasztású rendszereket. Az agyba irányuló bő vérellátással együtt lecsendesíti az elmét, enyhíti a mentális- és érzelmi stresszt, félelmet, fejfájást. Serkenti a csecsemőmirigyet, erősítve az immunrendszert. A mellékpajzsmirigyre gyakorolt hatása gondoskodik a csontok normális fejlődéséről és regenerálódásáról. Feloldja a végbélzáró izmokról a természetes gravitációs nyomást, ezzel segít aranyér esetén. Tonizálja a lábakat, a hasat és a nemi szerveket, mivel elvezeti a pangó vért és folyadékot, és serkenti e területek vérkeringését. Növeli a nyakcsigolyák rugalmasságát. A fej és nyak területének vérkeringését fokozza, megelőzi és enyhíti a különféle torok- és orr betegségeket.

gerincjoga-fel-gyertya-poz

Terápiás hatása miatt alkalmazható többek között az alábbi problémák esetében:

  • cukorbetegség
  • asztma
  • vastagbélgyulladás
  • pajzsmirigy rendellenességek
  • impotencia
  • vízsérv
  • méhelőesés
  • menstruációs zavarok

A gyakorlást kizáró okok:

  • máj vagy lépnagyobbodás
  • nyakcsigolya bántalom
  • porckorongsérv
  • magas vérnyomás
  • szívpanaszok
  • gyenge szemhajszálerek
  • trombózis
  • menstruáció időszaka
  • várandósság 3-4. hónapja után